Off road tent trailer Ooit een oude Polynorm defensie trailer, nu een offorad tenttrailer

 

De oude aanhanger die in 1954 voor het Nederlandse leger is gemaakt hebben we opgeknapt.

De aanhanger zat nog redelijk goed in de verf en had niet heel veel roest. De roestige plekken hebben we met de slijptol roestvrij gemaakt.

Aan de voorzijde willen we een keukenblok kunnen uitschuiven. Zowel aan de linker als rechterzijde, zodat het in feite niet uit maakt hoe we de trailer op onze kampeerplek neer zetten. Daarom zijn in de zijpanelen de gaten voor het luik van het keukenblok gezaagd.

 

 

Na een proefritje door de Brabantse klei werd al snel duidelijk dat het metalen frame door de vorige eigenaar niet al te stevig was gelast. Al na 1 dagje rijden waren vrijwel alle lasnaden van de staanders los gekomen. Theo, een vriend van mijn pa, is professioneel lasser en heeft voor ons het nodige laswerk aan de aanhanger verricht. De staanders hebben we verstevigd en ook zijn er diagonaal geplaatste strippen aan het frame gelast om het schommelen tijdens het greenlanen op te kunnen vangen.
Aan de achterzijde hebben we de strippen met een draadeind vastgezet zodat het diagonaal met vleugelmoeren vast kan worden gezet tijdens het rijden, maar we wel maximale toegang hebben tot de aanhanger als we op onze bestemming zijn aangekomen.

 

Na het opknappen van het metaalwerk hebben we de trailer laten zandstralen en spuiten in donker grijs zodat de trailer goed kleurd bij onze zilvergrijze auto en lichtgrijze daktent.

 

All bedrading en verlichting uit 1954, inclusief de oorlogsverlichting, hebben we verwijderd. De positie van de verlichting was na montage van achtersteunen/poten niet optimaal omdat je met je hand tegen de verlichting aan zou stoten bij het aandraaien van de poten. Daarom hebben we de positie van de achterverlichting aangepast en ook de schroefklem van de poten meer naar buiten gezet zodat de poot in zijn geheel langs de huif naar boven kan schuiven.
We hebben water en schokbestendige led-verlichting aangebracht en de NATO-stekker is vervangen door een 13-polige stekker.

 

De oude legergroene huif hebben we vervangen door een grijze huif. Deze is door een zeilmaker naar onze wensen op maat gemaakt. Aan beide zijkanten zijn ventilatie roosters met muskietengaas aangebracht. Deze roosters kunnen we met uitzetijzers open houden.
De kopse kant van de huif kan bij erg warm weer in z’n geheel worden open geritst zodat er aan via de voorzijde geventileerd kan worden.
Om de auto en de trailer in stijl te houden, hebben we de trailer voorzien van ons beeldmerk….. stokstaartjes.

 

 

Om tijdens het regenachtige weertje in Nederland droog te kunnen zitten en om tijdens de felle zon in de zuidelijke landen onze roodharige kinderen in de schaduw te kunnen laten spelen hebben we een luifel gemaakt. Om de trailer zo flexibel mogelijk te houden willen we de luifel zowel links als rechts kunnen opzetten. We hebben aan de basisluifel aan beide zijde een pees gezet die in de rails van de trailer past.
Om de tegen de zijwind beschermd te zijn kunnen we met een koppelstuk de luifel aan beide kanten verlengen.
Het nadeel van een uitwendig frame is dat er bij forse regelval water vanaf de huif langs het doek naar beneden loopt. Om toch droog te kunnen zitten en de keuken uit de regen te houden, hebben we een extra dakje gemaakt die we bovenop het frame kunnen monteren.

 

 

Met de daktent op de trailer ziet het er als volgt uit

 

De kinderen groeien groter. Om iedereen genoeg ruimte te geven bij het slapen hebben we de indeling van de slaapplaatsen veranderd. Wij slapen tegenwoordig in de daktent, de meiden in de trailer en voor Thijs hebben we een eigen tentje genaaid die we aan de daktent kunnen ophangen.

 

 

Ons principe bij de trailer is dat we hem zowel vanuit links als rechts willen kunnen gebruiken; Je weet tenslotte nooit naast welke boom of rotswand je komt te staan. We kunnen het keukenblok dan ook aan beide kanten uit de trailer trekken en ook onze luifel kunnen we links en rechts aan de trailer schuiven. Om dit ook met de ondertent mogelijk te maken hebben we de pees aan de bovenzijde van de tent gesplitst. De plaat van de daktent steekt namelijk maar 120 cm uit en daarom hangt de rest van de tent met een spanband in de daktent.

Om onder de daktent de leefruimte maximaal te benutten hangt de ondertent recht naar beneden en steekt onder een schuine hoek uit naar de zijkant. Echter als we bij slecht weer de standaard ondertent van Howling Moon gebruiken, dan kan het slaapcompartiment niet schuin uitsteken. Om dit verloop te compenseren is het kuipgrondzeil met spanbanden op de gewenste hoogt te stellen.

Condensvorming zorgt voor water in de tent. Om de irritante vallende waterdruppeltjes op je neus te voorkomen hebben we ook een binnentent in de ondertent genaaid. Aan de bovenzijde zit een rits zodat je bij de stelbanden kunt die in de nok zitten en die nodig zijn om de tent op een schuine ondergrond ook recht te laten hangen, waarbij de kuip van het grondzeil maximaal omhoog blijft staan.

De deur van het tentje bestaat uit twee delen. Een waterdichte deur hangt over de kuip van het grondzeil zodat we zoveel mogelijk het water buiten houden. Het deurtje van gaas is van knuttengaas. Hiermee houden we niet alleen de muggen maar ook de pollen buiten de tent. Wel zo fijn als je kind hooikoorts heeft.